SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER
Disse salgs- og leveringsbetingelser gælder mellem kunden og HEXIS Aps, cvr.nr 38693344 ("HEXIS").
Alle nævnte parter betegnes i det følgende som "Part" eller "Parten" og samlet som "Parterne".
Disse salgs- og leveringsbetingelser gælder udelukkende i den version, der er gyldig på tidspunktet for bestillingen. Kunden får i forbindelse med hver bestilling adgang til disse aftalevilkår. Kunden anses for at have accepteret disse almindelige leveringsbetingelser, når en bestilling er foretaget uanset den anvendte proces. Disse almindelige leveringsbetingelser gælder ikke hvis Parterne skriftligt har aftalt andet. Afvigende vilkår fra kunden accepteres ikke af HEXIS, medmindre HEXIS har godkendt dem skriftligt. Dokumenter, der indeholder vilkår, der afviger fra indholdet af disse vilkår, skal sådanne afvigende vilkår have forrang frem for disse almindelige vilkår, kun hvis dette udtrykkeligt fremgår med angivelse af den/de punkter i de almindelige vilkår, der ikke skal gælde mellem parterne.
2.1 HEXIS' tilbud er gyldigt i 30 dage fra dets dato, medmindre andet skriftligt er angivet. Forpligtelser ud over tilbud, ordrebekræftelse og/eller disse almindelige leveringsbetingelser er bindende for HEXIS kun i det omfang, det skriftligt er aftalt gennem aftale, tilbud og ordrebekræftelse.
2.2 Alle priser er nettopriser.
2.3 De anvendte priser er dem, der offentliggøres i HEXIS' til enhver tid gældende prisliste. De er gyldige indtil videre og kan uden forbehold ændres.
2.4 Priserne er eksklusive moms eller lignende skatter, afgifter, importtold eller andre pålæg som forsikring, transport- og håndteringsomkostninger.
2.5 For restordrer gælder pris- og fragtvilkår i henhold til leveringsdagen.
2.6 Fragt- og eventuelle emballageomkostninger er ikke inkluderet i prisen.
3.1 Fakturabeløbet skal betales i sin helhed inden for 15 dage efter fakturadato, medmindre andre vilkår skriftligt er aftalt.
3.2 På fakturaer, der ikke betales inden for 15 dage efter forfaldsdatoen, debiteres morarenter i henhold til den danske rentelovs bestemmelser og eventuel lovbestemt påmindelsesgebyr.
3.3 HEXIS har ret til at indhente kreditoplysninger om kunden. Hvis HEXIS af en eller anden grund mener, at kundens økonomiske situation ikke retfærdiggør levering på de vilkår, der er angivet for betaling, kan HEXIS kræve fuldstændig eller delvis betaling på forhånd inden levering.
3.4 Hvis kunden undlader at betale, kan HEXIS afbryde eller forsinke leveringen eller alternativt annullere købet.
3.5 Alle leverede varer forbliver HEXIS' ejendom, indtil fuld betaling er foretaget.
3.6 HEXIS sender pdf-fakturaer via e-mail.
3.7 Indsigelser mod faktura skal fremsættes uden forsinkelse efter modtagelsen, dog senest inden for 5 dage, ellers accepteres indsigelsen ikke.
4.1 Leveringsbetingelser EXW, ex works, INCOTERM 2020. I ordrebekræftelsen suppleres leveringsbetingelserne med slutdestination. Levering sker frit fra HEXIS AB’s lager i Sverige eller på angivet sted. Transport sker med af HEXIS hyret transportfirma.
4.2 EXW-levering. Ved aftale om EXW-levering sker levering kun med af HEXIS hyret speditør. EXW betyder, at HEXIS er ansvarlig for at gøre varen tilgængelig for kunden på angivet sted, og alle risici og omkostninger overgår til kunden fra det tidspunkt, hvor varen bliver tilgængelig i henhold til disse regler.
4.3 Levering gennem kundens speditør
Hvis kunden kræver en anden speditør end HEXIS' hyrede speditør til EXW-levering, debiteres kunden for fragtomkostninger, såkaldt modtagerfragt.
4.4 Levering fra HEXIS S.A.S og HEXIS-søsterselskaber
Ved eventuel levering fra HEXIS S.A.S og HEXIS-søsterselskaber debiteres fragt.
4.5 Leveringshindringer
Ved leveringshindringer, der opstår på grund af f.eks. at ingen er til stede, når transportøren kommer, forkert adresse eller lignende, vil omkostningerne for dette blive faktureret uanset oprindelsen. Kunden er ansvarlig for at booke en ny leveringstid.
4.6 Kundens ansvar for modtagne varer
Kunden er forpligtet til ved modtagelse af varen at kontrollere, om varen er transportskadet og straks anmelde eventuel skade til transportøren direkte samt skrive bemærkning på fragtbrevet og kræve transportøren på leveringskvittering. HEXIS er ikke ansvarlig for transportskade. Skadet emballage skal gemmes, indtil sagen er afsluttet. Ved transport fra kunden til HEXIS er kunden ansvarlig, hvis varen beskadiges eller går tabt under transporten. For ikke afhentede varer faktureres den faktiske fragtomkostning, øvrige udlæg samt administrative omkostninger efterfølgende, mindst 500 kroner.
4.7 Indsigelse mod leveringsforsinkelse
Indsigelse mod leveringsforsinkelse skal fremsættes uden forsinkelse, efter at kunden har fået kendskab til forsinkelsen.
5.1 Tidsfrist
Alle reklamationer for beskadigede eller forkerte varer skal fremsættes skriftligt til HEXIS uden forsinkelse, dog senest inden for 5 dage fra det tidspunkt, hvor varen er leveret.
5.2 Retur/reklamation kun efter HEXIS' godkendelse
Returer og reklamationer må kun ske efter godkendelse fra HEXIS. Beskadiget emballage skal gemmes og sendes med ved reklamation. Retur accepteres ikke for konverterede, skårne eller specialbestilte materialer.
5.3 Erstatning retur/reklamation
Hvis HEXIS har godkendt retur eller reklamation på grund af forkert levering eller vare, har kunden ret til erstatning for hele prisen på varen.
5.4 Retur af forkert/reklameret vare
Varen returneres fragtfrit med af HEXIS anvist transportmetode. Retursedlen medbringer transportøren. Med fragtfrit menes retur, der er omkostningsfri for kunden.
5.5 Tilbagekøb
Kunden har ret til, inden for 8 dage fra leveringstidspunktet, at annullere/returnere bestilt produkt/-er efter skriftlig godkendelse fra HEXIS, såkaldt "Tilbagekøb". Ved tilbagekøb inden for 8 dage krediteres kunden det fakturerede beløb med fradrag af 30 %, dog minimum DKK 200. Tilbagekøb mellem dag 8–30, som skriftligt er godkendt af HEXIS, krediteres kunden det fakturerede beløb med fradrag af 50 %, dog minimum DKK 200. Tilbagekøb efter mere end 30 dage fra leveringstidspunktet godkendes ikke.
5.6 Returnering af tilbagekøb
Varen skal leveres tilbage til HEXIS for kundens regning i originalemballage og i ubeskadiget og ubrugt stand. Hvis dette ikke sker, vil produktet/-erne ikke blive krediteret. Samtidig med at produktet/-erne returneres, skal kopi af faktura vedlægges. Returnering af tilbagekøb skal altid ske inden for 8 dage efter levering og at HEXIS har godkendt tilbagekøbet. Tilbagekøb accepteres ikke for konverterede eller specialbestilte materialer.
5.7 Kundens ansvar
Kunden er ansvarlig for at følge den gældende proces, der er beskrevet ovenfor. Kunden skal ved alle returer (ikke tilbagekøb) anvende transportørens medbragte retur seddel forsynet med retur-/reklamationsnummer.
5.8 Konsekvensen ved ikke at følge processen
Hvis kunden sender en forkert vare retur uden HEXIS' godkendelse eller ikke følger processen eller, hvis relevant, ikke følger instruktion direkte fra HEXIS, har HEXIS ret til at afvise varen og debitere kunden fuldt ud. HEXIS forbeholder sig retten til at debitere eventuelle ekstra omkostninger som følge af, at kunden ikke følger ovenstående proces.
5.9 Reklamationsret
HEXIS følger reklamationsret mod virksomheder, som gælder i 2 år fra den dag, varen blev modtaget.
5.10 Annullering
Bestillinger kan ikke annulleres af køberen, undtagen på vilkår, der fuldt ud kompenserer HEXIS for tab eller med HEXIS' forudgående skriftlige samtykke.
6.1 Ændringer og tillæg til ordre kan kun accepteres inden for samme arbejdsdag som det oprindelige tidspunkt for ordreafgivelse, derefter vil tillæg blive betragtet som en ny ordre.
7.1 Leveret vare, som på leveringstidspunktet anses for at være defekt, erstattes af HEXIS med en fejlfri vare. HEXIS' ansvar dækker kun fejl, der er relateret til materialefejl. Det betyder, at HEXIS ikke er ansvarlig for fejl, der kan opstå på grund af andre omstændigheder, såsom forkert brug i henhold til brugsanvisningen, normalt slid, utilstrækkelig vedligeholdelse eller lignende omstændigheder. HEXIS er heller ikke ansvarlig for fejl, der opstår på grund af eksterne indgreb udført af andre end HEXIS eller nogen, som HEXIS har godkendt, eller forkert montering med mere.
7.2 HEXIS' samlede erstatningsansvar, uanset hvilken type det måtte være, er altid begrænset til den for produktet/-erne betalte købesum. Kunden har ikke ret til nogen yderligere erstatning, og kunden har aldrig ret til erstatning for arbejdstid.
7.3 Kompensation for eventuelle reklamationer betragtes som goodwill fra HEXIS' side og skal aldrig betragtes som en anerkendelse af skyld eller fejl, medmindre HEXIS skriftligt har anerkendt dette. Derudover er HEXIS ikke ansvarlig for tansportskader i leveret vare, leveringsforsinkelser eller manglende levering mm i nogen henseende.
7.4 HEXIS er heller ikke ansvarlig for eventuelle skader på person eller ejendom, økonomisk skade eller lignende - direkte eller indirekte - følgeskader såsom f.eks. tabt handelsfortjeneste, indkomsttab, øgede omkostninger mm.
7.5 Det påhviler kunden selv at sikre, at produktet opfylder alle af HEXIS angivne forudsætninger. Mangfoldigheden af mulige anvendelsesområder for hvert produkt samt udviklingen af nye anvendelser medfører, at kunden selv nøje skal vurdere produktets egnethed til den påtænkte anvendelse.
7.6 Af HEXIS til enhver tid givet anvendelsesteknisk rådgivning svarer til den viden, som HEXIS til enhver tid besidder om produkterne og produkternes anvendelsesområde og muligheder. Rådgivningen udgør således ingen garanti eller tilsagn om, at produkternes særlige egenskaber eller anvendelsesområde, derfor påhviler det køberen selv at teste produkternes egenskaber til kundens særlige behov, produktionsproces og anvendelsesområde.
Ingen af parterne er ansvarlige over for den anden part for undladelse eller forsinkelse af opfyldelse af deres forpligtelser over for hinanden, hvis sådan forsinkelse eller undladelse skyldes forhold uden for deres rimelige kontrol, herunder bl.a. strejke, pandemier, terrorhandlinger, krig, leverandør-, transport- eller produktionsproblemer, valutakursudsving, myndighedsforanstaltninger, lovgivning eller naturkatastrofer ("Force Majeure-hændelse"). Den part, der er forhindret i at opfylde sine forpligtelser på grund af en Force Majeure-hændelse, skal straks informere den anden part om en sådan hændelse og træffe rimelige foranstaltninger for at fjerne eller overvinde hindringen for opfyldelse. Hver part har ret til en rimelig forlængelse af tiden for opfyldelse, dog hvis en sådan årsag varer længere end 60 dage, har hver part ret til skriftligt at annullere køb/salg uden ret til erstatning.
Efter en bestilling foretaget af kunden har HEXIS ikke ret til at ændre disse almindelige vilkår. I forbindelse med bestilling fra HEXIS angiver kunden specifikke virksomhedsoplysninger mm. Dette betyder, at kunden accepterer opbevaring og brug af disse oplysninger i HEXIS' virksomhed for at opfylde HEXIS' forpligtelser over for kunden. HEXIS' GDPR-politik er tilgængelig på hjemmesiden. HEXIS forbeholder sig ret til eventuelle skrivefejl og udsolgte varer.
Disse almindelige leveringsbetingelser og dermed forbundne retsforhold skal være underlagt svensk materiel ret. Tvist om fortolkning eller anvendelse af leveringsbetingelserne og dermed forbundne retsforhold skal afgøres af svensk almindelig domstol. Voldgiftsproceduren skal finde sted via vores skandinaviske hovedkontor i Sverige.